De luchtballon is een metaforische methode die tot doel heeft de sterke en zwakke punten, de externe krachten, de belanghebbenden en de doelstellingen te identificeren in een eenvoudig en goed gestructureerd proces. Je maakt een denkbeeldige reis door die je ertoe aanzet om buiten de typische denkpatronen te denken.
CanvasMuralWind: externe krachten
Dit zijn alle externe krachten die een impact kunnen hebben op de koers van de luchtballon, of het nu gaat om bedreigingen of kansen. Deze omvatten meestal wetgevende, sociale of technologische veranderingen waar we geen controle over hebben.
Zandzakken: interne uitdagingen
De zandzakken zijn alle interne uitdagingen waar we voor staan en de zwakke punten die ons letterlijk naar beneden halen.
Hete lucht: sterke punten
De hete lucht aan de andere kant zijn alle sterke punten die we hebben in onze organisatie, ons product en alles wat we onder controle hebben om ons een concurrentievoordeel te geven.
Passagiers
Dit zijn alle interne stakeholders die invloed hebben op de richting van onze luchtballon en in die zin op ons project.
Waarnemers
Waarnemers zijn alle doelgroepen en gebruikers van ons product of onze dienst die we willen dienen, evenals externe belanghebbenden die belang hebben bij onze reis.
Paradijselijk Eiland
Dit is de droombestemming en het doel waar we naartoe werken in een bepaald tijdsbestek. Hoe ziet de toekomst er in onze verbeelding uit?
Stappen die we moeten nemen
Dit is de richting van onze heteluchtballon, de stappen die we moeten zetten richting paradijselijk eiland. Alles wat we vandaag weten wat we kunnen doen om onze bestemming te bereiken en te vinden.